X
تبلیغات
تبریز عمران

نفر کاربر آنلاین

نحوه ی اجرای پل کابلی تبریز+نقشه ها

  • تاریخ : پنجشنبه 1391/01/17
  • موضوع :


تاریخچه عملیات اجرایی:

طرح تبادل دروازه دولت

عملیات اجرایی پل کابلی تبریز بعنوان مهمترین سازه طرح تبادل دروازه تهران از ابتدای سال 1382 با اجرای 39 عدد شمع بتنی در پی پیلون و 8 عدد شمع بتنی در پی هر یک از کوله ها شروع شد. بدلیل وجود لجن و خاکهای نرم در کف رودخانه در محل پی پیلون، خاکبرداری پی با عمق متوسط 9 متر و حجم 4600 متر مکعب انجام شد. حفاری شمع ها و اجرای پی با دو بار سیل مواجه گردید که وقفه زیادی در عملیات اجرایی بوجود آورد. عملیات اجرایی پیلون از سال 1383 شروع شد و بهمراه عملیات اجرایی بخشهایی از عرشه در خرداد ماه 1385 به اتمام رسید، عملیات اجرایی عرشه از مهر 1384 شروع گردید و بر اساس برنامه زمانبندی موجود تا پایان سال 1385 به اتمام خواهد رسید. ویژگی های اصلی پل کابلی تبریز پل کابلی تبریز که از نوع ایستا ( ترکه ای ) است با دارا بودن عرشه بتنی توخالی عریض ( 31 متر ) از پلهای کم نظیر جهان به شمار می رود. عرض زیاد عرشه موجب طراحی ویژه با چهار لایه کابلهای پس تنیده با آرایش ویژه شده است. در طراحی پیلون و عرشه با توجه به قرار گرفتن پل در داخل شهر از معماری خاص و منحصر به فردی استفاده شده است. در پل کابلی تبریز از 32 عدد کابل آویز با 37 رشته کابل پر مقاومت استفاده شده است. هر یک از این کابلها بار مرده ای در حدود 300 تن را تحمل می کند که در شرایط بحرانی حداکثر به 400 تن افزایش می یابد. آرایش کابلها با توجه به ویژگی معماری طرح انتخاب گردیده است. تنها پیلون پل از روی فونداسیون ارتفاعی برابر 46 متر دارد که بصورت گیردار از طریق تیر پایین به عرشه متصل می گردد. عرشه پل طولی برابر 114 متر دارد که بطور کاملاً متقارن نسبت به پیلون اجرا می گردد. 

جزئیات طرح

1- پیلون 

پیلون با ارتفاعی برابر 46 متر از روی پی، بر روی فونداسیونی بصورت سرشمع با ابعاد 20/9 در 40/44 متر با ضخامت 3 متر بنا شده است. سرشمع بر روی 39 عدد شمع بتنی به قطر 20/1 متر و عمق 9 متر متکی شده است. دو پایه پیلون در پایین دارای ابعاد 0/3 در 0/4 متر است که به تیر اصلی با ابعاد 0/3 در 0/3 متر متصل می گردند. در ساختن پایه های پیلون از میلگردهای گروهی با جوشکاری در محل استفاده شده است. پایه ها پس از تیر اصلی با ابعاد 0/2 در 0/3 متر تا بالا ادامه می یابند. این بخش از پایه ها در ارتفاع 12 متری از عرشه به تیر دوم با ابعاد 0/2 در 0/3 متر متصل می گردند.

طرح تبادل دروازه تهران 

پی و شمعهای پیلون 

بخشهای مختلف پیلون 

اجرای پیلون


نحوه اجرای تیرهای اول و دوم پیلون
با توجه به عمیق بودن تیرهای پیلون و وزن زیاد آنها، عملیات بتنریزی این تیرها در دو مرحله انجام شده است. به این ترتیب که وزن مرحله اول توسط سیستم قالب بندی و وزن مرحله دوم توسط بخش اول اجرا شده تیر تحمل شده است. تیر اصلی پیلون دارای 10 عدد کابل پس تنیده از نوع 19C15.7 است که 5 عدد آن برای رفتارسنجی پیلون و تنظیم آن از نظر تغییر شکلها در حین اجرا و پیشروی عرشه قرار داده شده است. 

بتن ریزی مرحله دوم از تیر اصلی پیلون


2- عرشه پل کابلی تبریز دارای عرشه بتنی توخالی با عرض 31 متر است که بصورت کاملاً متقارن نسبت به پیلون اجرا می گردد. شیب طولی عرشه از پیلون به سمت کوله ها 8/2% و شیب عرضی آنها از محور به طرفین 2% است. با توجه به ویژگی عرض زیاد، از دو لایه کابل پس تنیده در پوسته فوقانی عرشه از نوع 5F15.7 و 19C15.7 و دو لایه کابل پس تنیده در پوسته تحتانی آن از نوع 19C15.7 استفاده شده است. مقاومت سیلندری بتن عرشه 450 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

مقطع عرضی عرشه و آرایش کابلهای پس تنیدگی در آن


3- کوله ها
عرشه پل در دو محل با تکیه گاه ویژه بر روی کوله ها می نشیند. با توجه به تغییرات دما و سربار پل، بار وارده محوری در محل تکیه گاه ها متغیر است و حداکثر به 250 تن می رسد. کوله های پل بر روی 8 عدد شمع بتنی به قطر 20/1 متر و ارتفاع 12 متر با سرشمعی به ابعاد 5/2 در 7/33 متر و ضخامت 2/1 متر، مستقر شده است. کوله ها دارای 8 عدد پایه می باشند که بصورت مجزا با ابعاد 58/0 در 58/0 متر در داخل خاک مسلح مدفون می گردند. لیکن با داشتن یک تیر سراسری فوقانی با ابعاد 8/0 در 2 متر وظیفه انتقال نیروهای پیچشی زلزله به زمین را داشته و از پیچشی بودن مد اول در حرکات دینامیکی پل جلوگیری می کند.

ستونهای بتنی کوله جنوبی


4- ویژگی های اجرایی
پلهای کابلی ترکه ای عموماً با قالب لغزنده در عرشه ( شاریو ) بصورت پیش رونده از دو طرف اجرا می گردند. در پل کابلی تبریز با توجه به هزینه زیاد آن ( عرض زیاد عرشه ) و قابل دسترس بودن عرشه از سطح زمین برای قالب بندی، اجرای مستقیم قالب بندی از پایین بکار رفته است. با توجه به روند اتصال کابلهای آویز با پیشروی عرشه و تغییر طول کابلها در طی شبانه روز بدلیل تغییرات دما، تمهیدات ویژه ای بصورت تکیه گاه های موقت در نظر گرفته شده است تا از ترک خوردن بتن بدلیل جابجایی ها جلوگیری شود.
علیرغم شکل ظاهری ساده از نظر توزیع بار بر روی تکیه گاه ها، اجرای پس تنیدگی در عرشه موجب جابجایی شدید نیروها در تکیه گاه های موقت می گردد. از این رو با انجام محاسبات بسیار زیاد یک برنامه خاصی به لحاظ تقدم و تأخر و همچنین پله های تنیدگی در سیستم پس تنیدگی تهیه شده و بمورد اجرا گذاشته شده است. بهمین دلیل از دیدگاه مهندسی سازه، پروژه پل کابلی تبریز یکی از پیچیده ترین انواع سازه ای پلهاست.

اجرای لوله های کیسینگ ( محل اتصال کابلهای ترکه ای به عرشه ) 

عملیات پس تنیدگی کابلهای عرضی تیر اول


چند عکس از پل کابلی تبریز








منبع:سایت البرزکومه   

تبلیغات


پروژه های عمرانی بزرگ تبریز